Sukantis aplink sufizmo pavadinimą
Sufizmo etimologija nėra aiški. Trukdo ir nenustatytas tikslus šios mistinės islamo šakos atsiradimo laikas.
Sufijų pavadinimą aiškinta skirtingai. Pirmojo veikalo persų kalba apie sufizmą autorius, sufijus Ali ibn al-Hudžviri (m. kažkur apie 1072-77 m.) rašė: Kai kurie tvirtina, kad sufijus vadinamas taip todėl, kad nešioja vilnonius drabužius (džama-i suf); kiti, kad jis pirmoje eilėje (saf-i avval; treti, kad jis pretenduoja į ashab-i suffa (suolo žmones, kurie rinkosi aplink Pranašo mečetę). Yra tokių, kurie mano, kad šis pavadinimas kilo uš žodžio safa (švara).
Galima išskirti dvi pagrindines žodžio šaknis suf vilna ir safa švarumas, tyrumas. Labiausiai paplitusios žodžio kilmės versijos: nuo safa (pabrėžiant dvasios tyrumą), safvat rinktinis, atrinktas, syfat savybės, kokybės, auss išmintis, saffa pirmoji eilė, suffa uždangalo (tento) žmonės, sufatul-kafa plaukas nuo pakaušio. Vis tik neužmirškime, kad sufizmas ir vilnonis arabų kalba užrašomas vienodai.
Arabų kalboje suf (vilna) panaudojamas ir nukrypimo, nuėjimo prasme. Safa atveju, galima kalbėti tiek apie kūnišką, tiek dvasinį švarumą. Iš kitos pusės, suf atveju būtų kalbama apie materialios gerovės atsisakymą, t.y. asketišką (dvasinį) gyvenimo būdą tad tyrumo ir vilnos prasmės šiuo atveju netgi turėtų ryšį.
Kita vertus, safvat turi išskirtinumo, pasirinktinumo prasmę; syfat geriausias žmogaus savybes, saffa irgi išskirtinumo, svarbumo, reikšmingumo prasmę (sufijai pirmieji ateidavo į mečetę ir maldos metu sudarydavo pirmąją eilę) kad su užuomina, kad jie yra arčiausia Alacho.
Uždangalo žmonės nepasiturintys, gyvenę mečetėje: taip vadinti kai kurie pirmųjų musulmonų vargšai, neturėję savo būsto ir gyvenę priestate prie pirmosios (Pranašo) mečetės Medinoje, kuris buvo suolas su uždanga. Plaukas nuo pakaušio savo išvaizdai (tame tarpe ir plaukams) dėmesio neskyrę žmonės.
Auss pasiūlė Taufikas Ibrahimas: ...[jis] žinomas arabams dar iki islamo nurodant krikščionių asketus, visų pirma arabus-nestoriečius, paprastai tampant vienuoliais apsisiausdavusius pašukiniu. Čia matome sąsają sufizmas-vilnapašukinis apdaras.
Taigi, visos minėtos reikšmės turi tam tikrą bendrą prasmę. Jas galima suskirstyti į 3 grupes:
1) išskirtinumo (safvat, syfat, saffa);
2) neturto (suf dėl asketo-atsiskyrėlio šiukštaus vilnonio apsiausto, suffa, sufatul-kafa);
3) dvasingumo (safa, auss).Apibendrinus visus panašius aiškinimus, sufizmą apibrėžtume taip: asketinė islamo atmaina, didelį dėmesį skyrusi dvasiniam aspektui, atsisakant materialiųjų dalykų, asmeninių savybių tobulinimai norint priartėti prie Alacho.
Beje, arabų kalboje asketizmas zuhdun, o tokią šaknį turi ir saikas. Tad asketizmas islame visų pirma saikas: Zuhd tai visko, išskyrus Alachą, užmiršimas širdyje, o taip pat abejingumas žemiškojo gyvenimo malonumams laiką skiriant maldai. Sufizme zuhd tai askezė rašoma Islamo enciklopediniame žodyne.
Pacituosime Vahba bin al-Vardo žodžius: Atsiribojimas nuo pasaulio tame, kad nesigailėtum to pasaulietinio, kurio netekai, ir nesidžiaugtum tuo pasaulietiniu, ką gavai.
Be sufijų, nuorodai į asketus naudojo ir išminčių, gnostikų, vargšų, dervišų, asketų apibūdinimus. Vėliau apibūdinimas sufijas vilninis įsitvirtino tarp pasirinkusių mistinį islamo kelią.
Vis tik eilė netinka sufizmo etimologijai: Abu Huraira sakė, kad Alacho pasiuntinys sakė: Jei žmonės žinotų, ką galima gauti už atsaką į kvietimą maldai ir stovėjimą pirmoje eilėje, tai tada, jei neturėtų kitos išeities išskyrus burtus, jie, žinoma, rinktųsi burtus.
Šiame chadise nurodoma,kaip svarbu musulmonui maldos metu būti pirmoje eilėje. Todėl kiekvienas jų stengiasi ko anksčiau ateiti į mečetę, kad būtų pirmoje eilėje. Tai būdinga visiems musulmonams, ne vien sufijams.
Įtartinas ir saffa (švara), nes aplinkiniai vargu ar galėjo juos taip vadinti, nes dauguma juos priėmė neigiamai. Asketai islame neskyrė daug dėmesio kūno švarai, išvaizdai, tačiau pačiame islame ji susijusi su dvasine dora: Abu Malik al-Ašarija pasakė; Alacho pasiuntinys sakė: Švara pusė tikėjimo. Švaros naudai liudija apsiplovimas prieš kiekvieną maldą (atliekamą bent 5 kartus per dieną), tad prieš dvasinę švarą eina kūno švara.
Taip pat aiškinant kilmę, naudotas ir junginys ahl as-suffa (suolo žmonės), nurodant teisuolius, tačiau beturčius Pranašo pasekėjus. O Sabiras Tagailis išsakė spėjimą, kad sufizmas neturi etimologijos ir tėra garsų s, u ir f junginys, sukeliantis tam tikras psichofiziologines reakcijas. Kita vertus, yra manančių, kad sufizmas kilo iš graikų žodžio sofos išmintis, tačiau tai sunkiai pagrindžiama. Tokiu buvo Abu Reichan Birunis, sofizmą išvedinėjęs iš šaknies sof, tačiau, pvz., šių laikų sofizmo tyrinėtoja A. Šimel tai laiko visiška nesąmone filologiniu požiūriu.
Beje, islamo mistikai žodį sufat (vilnos kuokštas) aiškina alegoriškai: kaip pasijautimą prieš Aukščiausįjį tarsi numestas vilnos kuokštas; žodžiu saff (pirma eilė) numato mistiko buvimą pirmoje eilėje priešais Aukščiausiąjį dėl ypatingo savo siekio ir pastangų. Suffa (suolas) sufizmą nukelia prie pirmųjų Mahometo pasekėjų laikų; tie, trokšdami giliau panirti į naujos religijos subtilybes didesnę laiko dalį leido ant suolų prie Mahometo. O galiausiai safa (švara) nusako aukščiausią sufijų moralės lygį.
Savo ruožtu sufijų teoretikas Abu Bakr Muchamad al-Kalabazi (mire kažkur apie 990-995 m.) pabrėžė: Save susiejantys su suolu ir vilna, nusako išorinę būsenos pusę: nes tie žmonės paliko šį pasaulį, išėjo iš namų, atsiskyrė nuo savo draugų. Jie klajojo po kraštą, numarindami kūniškus troškimus... ir dabar naudojasi pasaulio duotybėmis tik tiek, kad pridengtų nuogumą ir numalšintų alkį.
Čia reikia priminti, kad žodis arabas kilęs iš semitiškos šaknies rb reiškiančios būti sausu, dykumingu nėra Arabijos dykumų klajoklių genčių savęs įvardijimu, o tai greičiau pravardė ar apibendrintas jų gyvenamosios vietos apibūdinimas. Taip galėjo nutikti ir su sufizmu. Aplinkiniai, neįsigilinę į jo subtilybes, priėmė tik išorinę jų apraišką, t.y. vilnonį drabužį, vėliau ir tapusį mistinio judėjimo pavadinimu. Patys sufijai save siejo su safa (švara, tyrumu), nes jie ir siekė apsivalymo nuo pasaulietiško šurmulio.
O kaip tapati sufizmui sąvoka naudojama tasavvuf. Kai kas mano, kad jo prasmę perteikia raidės: ta tavba (nuolankumas), sad safa (tyrumas), vav vilajat (artumas Alachui), fa faba (ištirpimas Alache).
Bet tasavvuf gaunamas prie sufizmo priduriant ta-. Ką tai duoda? Žodis tampa veiksmažodiniu daiktavardžiu. Pvz., kabara reiškia būti didžiu, o takbir išaukštinimas. Tasavvuf kilęs iš veiksmažodžio tasavafa tapti sufiju, tad tasavvuf reikštų tapsmą sufiju.
O jeigu laikytumės versijos, kad sufizmo pavadinimas kilo iš vilnos (suf), tai tasavafa reikštų vilkėti vilnonį apdarą, o tada tasavvuf vilnonio apdaro nešiojimas.
Sufijų sukimasis (šokis) tai meditacijos technika, atėjusi iš Mevlevi ordino, įkurto persų poeto Džalal ad-Din Rumi, kuriame tai buvo dalis dievo garbinimo ritualo ir simbolizavo susiliejimą su juo. Sufijai sukosi dėvėdami sunkiomis sukniomis, padėjusioms stabilizuoti sukimąsi ir didelį greitį.
Paaiškinimai
1) Wuhayb ibn al-Ward al-Makki (m. apie 770) tabijinų (sekanti karta po betarpiškai bendravusių su Pranašu) islamo mokslininkas, hadisų tyrinėtojas. Gimė ir užaugo Mekoje, gyveno religinį gyvenimą ir su juo siejama daugybė stebuklų. Iš jo mokėsi Ibm al-Mubarakas.
2) Taufikas Kamelis Ibrahimas (g. 1947) rusų filosofas, islamo ir arabų filosofijos tyrinėtojas, Rusijos islamo tyrinėtojų draugijos pirmininkas.
1973 m. baigė MGU mechanikos-matematikos fakultetą. 1978 m. apgynė filosofijos kandidatinę disertaciją kalamo atomistikos tema, o 1984 m. apgynė daktaro disertaciją Kalamo filosofija. 1983-92 m. Progerso leidykloje dirbo vertėju, nuo 1993 m. Maskvos pedagoninio universiteto kultūralogijos profesorius. Dirba Rusijos MA Rytų tyrimų institute. Vienas Islamo enciklopedinio žodymo autorių. Jis nelaiko Gazalio islamo ir sufizmo taikytoju. Iškėlė keletą nuostatų:
apie panteizmą kaip nuolatinį racionalistinių mokymų bruožą, iliustruodamas įvairiomis arabų-musulmonų mokyklų (kalamo, falsafos, sufizmo) pavyzdžiais; apie panteizmą kai pagrindinę materialistinės tendencijos išraišką viešpataujant kreacionistiniam teizmui; apie krikščioniškųjų ortodoksijos ir erezijos sąvokų perkėlimo į klasikinį islamą neteisėtumą. 3) Ali al-Hudžviris (apie 1009-1075) Irano sunitų mistikas, teologas, išgarsėjęs Slaptojo atskleidimu (Kašf-ul-Mahdžub), laikomu ankstyviausiu veikalu persų kalba apie sufizmą. Svarbiu laikomas jo indėlis skleidžiant islamą į Indijos pusiasalį. Jo kapas-šventykla Lahore (Pakistane), Data Darbar yra viena gausiausiailankomų vietų Pietų Azijoje. Anot jo, grynai pasaulietinis šokis neturi jokio pagrindimo nei islame, nei sufizme, nes nukreipia nuo tikėjimo. Tuo tarpu apie sufijus, esančius ekstazės būsenoje, atrodančius tarsi jie šoktų, jis sakė, kad jie tik išoriškai primena šokį.
4) Abu Bakr al-Kalabazis (10 a.) persų fakichas iš Bucharos, vieno žinomesnių ankstyvųjų darbų arabų kalba apie islamo misticizmą (Sufijų doktrina) autorius. Jame jis gina sufizmą kaip teisingą islamo mokymą. Veikalas sulaukė daug komentarų.
Musulmonų brolijos
Šiitai, sufijai ir kiti
Dvasinė praktika sufizme
Sufi ir Sabatėjo Sevi paralelės
Islamo mokslas: Omaro Chajamo laikmetis
Islamas: Laisva valia ir determinizmas
Regima ir neregima Ibn Arabi įtaka
Arabų filosofija: Ibn Sina
Ivanas Naživinas. Judėjas
Didysis bastūnas Chodža
Jėzus Kristus musulmonams
Pranašų nenuodėmingumas
40 an-Navavi chadisų
Mano sielos liūdesiai
Istorikas Al-Masudi
Kaaba Mekoje
Filosofijos puslapis
Vartiklis