Kultūrinė entomologija

Tik neseniai taip imta vadinta nauja sritis, nagrinėjanti vabzdžių įtaką literatūroje, kalboje, menuose, religijoje ir pan.

Vabzdžiai turėjo didelę reikšmę kai kurioms etninėms grupėms ar tautoms. Štai Senovės Egipte ir kaimyniniuose kraštuose buvo garbinami įvairūs vabzdžiai, iš kurių žinomiausi skarabėjai, kurie vaizduojami religinių ir laidojimo apeigų pavaizdavimuose. Japonai buvo išvystę vabzdžių estetiką literatūroje, mene ir laisvalaikio pramogose. Tai pasakytina ir apie Kiniją, kur svirpliai ir kiti „muzikantai“ buvo didelėje pagarboje.

Literatūra

Šimtuose šiuolaikinių literatūros kūrinių vabzdžiai yra pagrindiniai veikėjai, tiek neigiami (dažniau), tiek teigiami. Tarp pirmųjų yra įkalinančių moterį kopose (K. Abė „Moteris smėlyje“), nuodingai geliantys (K. Roberts'o „Furijos“), rajūs (D. Glut'o „Vabalų sukandžioti"), besispiečiantys (A. Hertzog'o „Spiečius“). Jie daugelio pasakėčių pagrindas, kaip C. Stephenson'o „Leinigenas prieš skruzdėles" ar E.A. Poe „Auksinis vabalas“. Tačiau gausiausi fantastikoje: kaip kaimus užplūstantys T. Roszak'o „Vabalai“ ar kosmoso pabaisos R. Asprin'o „Vabalų karuose“. Kai kurios vabzdžių rūšys panaudotos kaip ginklas detektyvuose, kaip bitės G. Heard'o „Medaus skonyje“. Kitur jie žvalgosi „po miegamąjį“ erotiniuose pasakojimuose: R. Chopping'o „Musė“ ar anoniminio autoriaus „Blusos autobiografija“.

Madame Butterfly

Teigiami vabzdžių aspektai dažni patarlėse ir parabolėse. Jų gausu Ezopo pasakėčiose (pvz., apie pasipūtimą: musė, tupėdama ant vežimo, sako: "Kiek dulkių sukeliu!"). Žmonių ir vabzdžių pasaulių sąveika pateikiama F. Grove "Apmąstyk jos kelius". Dydžio skirtumai pašalinami arba sumažinant žmogų (F. Bellamy "Atta") arba padidinant vabzdį ("Skruzdėlių imperija"). Vaikų literatūroje vabzdžiai dažnai yra mokytojais (kaip kirminas L.Carroll'io "Alisa stebuklų šalyje"). Ar verta minėti "Žmogų-vorą"? Vabzdžiai yra dažni politinių satyrų personažai (kaip ilga 1556 m. J. Heywood'o parašyta poema "Voras ir musė").

Vabzdžių knibžda ir poezijoje. Jų yra pas Šekspyrą ir Dantę. Žinomesni eilėraščiai būtų R.Burns'o "Utėlei", J.W.Riley "Vabalas" bei W.Wordsworth "Peteliškei, raudonkrūtei peteliškei". Daug vabalų japonų haiku. Vienas trumpiausių eilėraščių apie vabzdžius yra D.K. Kevan "Alias, vabals!"

Kalba

Vietovardžiai dažnai atspindi tikėjimus. Vabzdžių formos perėjo į hieroglifus senovės Egipte (skarabėjas, bitė, žiogas), Kinijoje ir majų rašte. Į visas kalbas vabzdžiai įėjo kaip išraiškos priemonės, įvairūs posakiai ("triūsia kaip skruzdė"). Nemažai pramonės gaminių pavadinti vabzdžių vardais.

Menai

Greitas virpinimas pas Rimskį-Korsakovą "Kamanės skrydis") imituoja bitės dūzgimą; jonvabalio švytėjimas kaip švyturys meilei "Jonvabalyje"; lengvumo, trumpalaikiškumo, lengvabūdiškumo perteikimas "Vargšėje peteliškėje". Argi neaiški tema "Kukaračoje"?

O kaip "muzikantai", vabzdžiai garbinti įvairiose šalyse. Rytų šalyse iki šiol narveliuose laikomi svirpliai ir žiogai, kadaise buvę hamburgiečių garbinimo objektu.

Nuo amžių, jie pasirodo ir teatro scenoje: Aristofano "Vapsvos" pasirodė 422 m.pr.m.e.; Ž.P.Sartro "Musė". Operoje tebegarsėja Pučinio "Madame Baterflai"

Vabzdžių formos mėgstami juvelyrų, keramikoje, tekstilėje, taikomuosiuose menuose. "Kretos širšės" (auksiniai antkrūčiai) yra meno šedevro pavyzdys. Dar neolito laikų piešiniuose urvuose vaizduoti vabzdžiai. Vienas keistesnių apraiškų yra milžiniško voro figūra Naska plynaukštėje.

A.Durer. Virgin and animals

Vabzdžiai vaizduoti ir krikščioniškame mene: bitės (M.Grunewald "Madona sode", 1517), elniaragis (A. Durer "Nekalta mergelė tarp gyvūnų", 1503), musės (M.Grunewald "Įsimylėjėlių pasmerkimas"), skorpionai (Šv. Džeromo atgailos pavaizdavimuose), melsviai (A. Durerio "Vilkdalgių mergelė"), nes buvo deivės Psichės simbolika. Šiuolaikiniame mene šiuo aspektu išsiskiria S.Dali ir W.Hutter paveikslai. Fantastiniai vabzdžių vaizdai perteikiami H.Bosch "Paskutiniame teisme" (1504) ir P. Brueghel "Angelų nuopuolyje" (1562).

Vabzdžių atvaizdai dažni ant antspaudų, monetų, heraldikoje. B. Napoleonas pasirinko bitę, kaip Burbonų emblemą (ja pakeisdamas buvusią fleur-de-lis). Jie dažnai panaudojami reklamoje, ir kaip neigiami (tarakonai) faktoriai, ir kaip teigiami (drugelių lengvumas).

Istorija

Vabzdžiai kartais paveikdavo žmonijos istoriją: pralaimimi mūšiai, nutrūkdavo ekspedicijos, išmirdavo gyventojai (ligų sukėlėjų platintojai). Plačiai naudojami produktai iš vabzdžių, turėję nemažą poveikį ekonomikai (šilkverpiai Kinijoje, dažai, medus ir vaškas). Net manoma, kad biblinė mana buvo vabzdžių pagaminta ant eglūno (tamarikso) augalo.

Žinoma keletas anekdotinių situacijų, kai vabzdžiai keitė istoriją. Laikoma, kad kandis padėjo išvengti avarijos traukiniui, kuriuo važiavo karalienė Viktorija. Legenda sako, kad Tsai Lun (89-106 m.) popierių gaminti išmoko iš vapsvų.

Yra labai nuodingų vabzdžių, o taip pat sukeliančių haliucinogeninį poveikį. Jie naudoti ir medicinoje.

Religija ir folkloras

Animalistiniai vabzdžių kultai buvo paplitę pas actekus (Xochiquetzal, drugelis), graikus (Artemidė buvo Mylitta, bitė), kinus (Tsčun Wan, javų kenkėjų valdovas) ir babiloniečius (skorpionžmogis). Hopi personifikavo keletą vabzdžių dvasių (žmogus-drugys, Musė-žudikė) Kochinos lėlių forma. Bušmanų mitologijoje maldininkas yra svarbus tvėrimo dievas, Kaggen'as. Žydų Talmude dažnai minimi skėriai (kaip viena nelaimių). Vabzdžiai buvo daugelio apeigų dalyviai, pvz., Amazonijoje jaunuolių įšventinimo dalis buvo skruzdžių kandžiojimo išbandymas ("tucandeira" ritualai). Plačiau apie tai >>>>>

Folklore vabzdžiai minimi dažnai. Drugeliai ir jų lėliukės sutinkami minų ikonografijoje. Eos žmona Tithonus virsta cikada. Skorpionas yra vienas Zodiako ženklų. Daugelyje pasaulio sutvėrimo mitų veikia vabzdžiai: hopi turi Motiną Vorę, Peru Yagua indėnai mano, kad Amazonės upę išgraužė medgraužiai vabalai; apačiai mano, kad ugnis atsirado iš jonvabalių.

Etnoentomologija

Tai šaka, tirianti vabzdžių vaidmenį taip vadinamose primityviose visuomenėse. Daugelyje jų paplitę vabzdžių totemai, o jų tikėjimuose ir kosmologijose vabzdžiai paaiškina kai kuriuos reiškinius. Tai ypač pastebima tarp gyvenančių tropikuose. Labiausiai ištirta Amazonijoje Orinoko deltos Warao ir Gorotire Kayapo etnoentomologijos. Tyrinėta ir Zambijoje bei Naujojoje Zelandijoje. Šiaurės Amerikoje geriausiai dokumentuota Navajo ir Hopi gentys. Actekų ikonografijoje gausu vabzdžių.


Lietuvos drugiai
Višta mitologijoje
Vabalai - ryšininkai
Drugelio simbolizmas
Zoologija ir mitologija
Mitai apie vaivorykštę
Dievų žemiškasis veidrodis
Žmogus ir vabalas pasikeitė sapnais
Vaivorykštė: laumės juosta, smakas, straublys
Taikos misija arba "su pergale"!
Vorų pramotė pagrobė ugnį
Dygliuotoji kardažolė ir kt.
Filipinų tvėrimo mitai
Astrologija ir visuomenė
Vilkolakiai Viduramžiais
Helovyno istorija
Raselo arbatinukas
Pasaulio sukūrimo puslapis
Mitologijos skiltis
Kryptozoologija
Angelai
Vartiklis