Raudonieji teosofai
J. Blavatskajos pasekėjai neblogai jautėsi Tarybų Rusijoje, nes susilaukė
bolševikų lyderių paramos. Didžiausiu jų globėju tapo švietimo narkomas Anatolijus Vasiljevičius Lunačarskis*), viešai vaidinęs ateistą, iš
tikro buvęs įvairių mistinių mokymų šalininku, žavėjęsis satanizmu ir okultiniais dalykais.
Būtent į jį, kai atėjo reikalas, pagalbos kreipėsi N. Rerichas
(apie tai >>>>>). Jis buvo vertingiausia
teosofų nuosavybė. Tačiau jis buvo per stambus, kad tebūtų kieno nors pasekėjas. Su visa šeima vystė
Gyvąją etiką, kurioje teosofija susiliejo su rusų kosmizmu, o induizmas su stačiatikybe.
Anot šio mokymo, planeta įžengė į Ugnies epochą, kurioje padidėja psichinių ir šiaip kosminių energijų
vaidmuo. Psichinės energijos įvaldymas reiškia gamtos pertvarką. Om trijų pasaulių psichinė energija.
Širdis psichinės energijos, esančios kosminės energijos dalimi, centras. Dvasinis žmogaus pakeitimas vyksta ne
vienumoje, o bendruomenėje, bendradarbiaujant su kosmine hierarchija. N. Rerichas buvo už aktyvų pasaulio pertvarkymą visuose lygiuose.
Vis tik rusų teosofų likimas nepavydėtinas. Nuo 1908 m. Maskvoje ir Peterburge veikę filialai oficialiai
uždaryti 1923-iais. Teosofams teko pereiti į pogrindį rinktis nedidelėmis grupėmis, kaip klubais. Vienam
tokiam būreliui Kijeve vadovavo mediumė Sofija Aleksandrovna Slobodinskaja, įtraukusi į teosofijos pinkles
vyrą ir kitus giminaičius. Leningrade slaptą filialą išlaikė dvarininkai Obnorskiai (iki pat 6-o dešimtm.
pradžios!). maskvoje būrelį suorganizavo dailininkė Ariadna A. Arent. Ypatingai pažymėtinas Kalugos
skyrius, kuriam vadovavo filosofė ir vertėja Elena F. Pisariova. Ji 1922 m. išvyko į Italiją ir jos pėdsakai
dingsta. Šio skyriaus veikla susijusi su K. Ciolkovskio
biografija. Ir nors jisai nė karto nepamini savo ryšių su teosofais, nepastebėti tos bendrijos nebuvo galima. Apie jų paskaitas ir diskusijas nuolat
rašė Kalugos laikraščiai. Tie patys žmonės ėjo ir į Ciolkovskio, ir į Pisariovos pasisakymus ir t.t. Tad neabejotinai teosofija
padėjo susiformuoti panpsichizmo koncepcijai. Tačiau stalinizmo įsigalėjimas padarė savo. 1929 m. buvo
suimti beveik visi Kalugos skyriaus nariai su pagrindiniu nelegalios literatūros saugojimu. Visoje Rusijoje
represijų prieš teosofus pikas buvo 1931 m., kai didesnė jų dalis atsidūrė lageriuose. Tik nedaugelis iš ten grįžo...
*) Anatolijus Lunačarskis (1875-1933) ukrainiečių kilmės rusų
revoliucionierius, marksistas, publicistas, dramaturgas, pirmasis sovietų liaudies komisaras (Narkompros;
1917-21 m.), atsakingas už švietimą, cenzūrą. 1903 m. skilus socialdemokratų darbininkų partijai, prisijungė prie bolševikų, kur palaikė
A. Bogdanovą, tačiau turėjo idėjinių nesutarimų su V. Leninu, byvo empiriokriticizmo šalininku
ir iki 1917 m. buvo kraštutinės kairiosios grupės Pirmyn nariu. Po revoliucijos laikė, kad kultūra priklauso proletariatui - ir
tik jam; buvo vienu iš proletarinės literatūros pradininkų. Daugiausia sukūrė dramų; jo porevoliucinėse dramose žinomi
personažai šgavo naują traktavimą (Oliveris Kromvelis, 1920; Tomas Kampanela, 1922; Išlaisvintasis Don-Kichotas, 1923 ir kt.).
Didžiojo valymo metu (1936-38 m.) jo vardas buvo pašalintas iš KP istorijos, jo memuarai uždrausti, tačiau 6-7 dešimtm. jo atminimas grąžintas.
Nikolajus Rerichas
Nikolajus Rerichas (1874-1947) rusų dailininkas ir dvasinis mokytojas. Jo sūnūs buvo
tibetologas Jurijus Rerichas ir dailininkas Svetoslavas Rerichas. Nikolajus su žmona Elena įkūrė teosofinę Angi joga bendriją.

Svečiai iš užjūrio, 1899
|
Gimęs ikirevoliuciniame St. Peterburge, gyveno visame pasaulyje, kol mirė Pandžabe, Indijoje.
Išsimokslinęs kaip menininkas ir teisininkas, domėjosi literatūra, filosofija, archeologija ir ypač menu.
Ankstyvame gyvenimo laikotarpiu Rerichas turėjo artimus ryšius su Ukrainos kultūra ir buvo veikiamas
Taraso Ševčenkos, Gogolio, Kostomarovo kūrybos. Jis tapybos mokėsi toje pačioje mokykloje kaip ir
Ševčenka. 1903-06 m. Pokrova, 1910 m. mozaika Troicos katedroje garsiojoje Pečioros Lauroje.
Rericho scenografija Igorio Stravinskio Pavasario apeigų premjerai Paryžiuje 1913 m., paremta
senosios Rusijos motyvais, buvo labai inovatyvi ir įtakinga. Ji sulaukė didelės sėkmės ir skandalingas
laikotarpio muzikos įvykis. 1920 m. pirmąkart aplankė Niujorką, kur vėliau su žmona įsteigė Suvienytųjų
menų institutą. Jiedu taipogi įstojo į įvairias teosofines draugijas ir aktyviai visą gyvenimą dalyvavo jų veiklose.
Palikę Niujorką, su sūnumi Juriju ir 6-iais draugais, išvyko į 5 m. trukmės Rerichų Amerikos ekspediciją,
kuri, Rericho žodžiais, prasidėjo iš Sikimo per Pandžabą, Kašmyrą, Ladaką, Karakumų kalnus, Kotaną, Kašgarą, Kara Šarą, Urumči,
Irtyšių, Altajaus kalnus, Mongolijos Orioto kraštą, Gobio centrinę dalį, Kansu,
Tsaidamą, Tibetą, ir tada per Sibirą 1926-ais atvykstant į Maskvą. Nuo 1927-ų vasaros iki 1928 m. birželio
manyta, kad ekspedicija dingo, nes beveik metus su ja nebuvo jokių kontaktų. Juos buvo užpuolę Tibete ir tik
mūsų šaunamųjų ginklų pranašumas sustabdė kraujo praliejimą. Tibeto valdžia varžė ekspediciją 5-iems
mėnesiams, privertusi gyventi palapinėse nepakenčiamomis sąlygomis. Mirė 5-I ekspedicijos nariai. 1928 m.
jiems leista palikti Tibetą. Jie nuvyko į Indiją, kur įkūrė Himalajų tyrimų institutą.
Būtent tada, po budizmo nuopuolio ir Tibeto valdžios įžeidimo įspūdžių, Rerichas pareiškia, kad
Šambala
neturi nieko bendra su Tibetu ta muziejine nemandagumo retenybe.
1929 m. Paryžiaus universitetas Rerichui skyrė Nobelio premiją (antrąją nominaciją gavo 1935-ais). Jo
susirūpinimas taika išsivystė Pax Cultura, meno ir kultūros Raudonojo kryžiaus sukūrimu. Jo veiklos šioje
srityje dėka JAV ir kitos 12-a Pan-Amerikos narės Baltuosiuose rūmuose 1935 m. balandžio 15 d. pasirašė
Rericho aktą, skirtą kultūros nuosavybės apsaugai.
Niujorke veikia Rericho muziejus. Visame pasaulyje gausios Rericho draugijos skleidžia jo teosofinius
mokymus. Jo paveikslais galima gėrėtis daugelyje muziejų (tarp jų ir Latvijos nacionaliniame meno muziejuje).
Tyrinėjimai parodė, kad Rerichas dalyje Tibeto, Mongolijos, Kinijos ir Rusijos bandė įkurti naują šalį. Jo
žmona Elena parašė knygą Vadovas, kurioje smulkiai aprašė, kaip ją galėtų valdyti N. Rerichas. Ši Naujoji
šalis būtų Naujojo Budos atėjimo vieta. Būdamas Maskvoje 1926 m. vasarą vedė derybas su užsienio
reikalų narkomu Georgijumi Čičerinu ir A. Lunačiarskiu. Kartu Rerichas bandė įkalbėti bolševikus priimti
Himalajų Mokytojų aukščiausiąją globą, kad milijonus Azijos budistų pritrauktų prie revoliucinio judėjimo ir
Komunos įgyvendinimo pasauliniu mastu. Apie tai Rerichas kalbėjosi ir su TSRS generaliniu konsulu Kinijoje
Aleksandru Bystrovu-Zapolskiu. Šis savo dienoraštyje parašė:
Šiandien pas mane atėjo Rerichas su žmona ir sūnumi. Pasakojo daug įdomaus iš savo kelionių.
Pagal jų pasakojimas, jie studijuoja budizmą, susiję su mahatmomis, labai dažnai iš mahatmų gauna
direktyvas, ką reikia daryti. Tarp kitko jie pareiškė, kad veža mahatmų laiškus dr. Čičerino ir Stalino vardu.
Mahatmų užduotimi tarytum yra budizmo ir komunizmo sujungimas bei didžiosios Rytų respublikų sąjungos
sukūrimas. Tarp tibetiečių ir indų, budistų, vaikšto įsitikinimas (pranašystė), kad jų išsilaisvinimas iš svetimos priespaudos
ateis būtent iš Rusijos raudonųjų (Šiaurės raudonoji Šambala). Rerichai į Maskvą vežą kelias tokio tipo pranašystes.

Čintamani:pasaulio turtai, 1936
|
Iš Rerichų žodžių galima suprasti, kad jų kelionės po Indiją, Tibetą ir Vak[arų] Kiniją mahatmų užduočių
vykdymas, ir mahatmų užduočių išpildymui jie privalo vykti į TSRS, o tada tarytum į Mongoliją, kur jie turi
susisiekti iš Tibeto į Kiniją pabėgusiu Taš-lama (Dalai Lamos pagalbininku dvasiniais reikalais) ir jį ištraukti
iš ten į Mongoliją, o jau iš ten patraukti dvasiniu žygiu išlaisvinant Tibetą iš anglų priespaudos.
Rerichai nė kiek neabejojo Šambalos
egzistavimu laikydami su jais kontaktavusius Morijos ir Kutchumi
mokytojus Himalajų Brolijos atstovais. Šiaip, Šambala Rerichams pirmiausia Ateities simbolis, naujo
Laiko ženklas. O Šambalos mokymas (t.y. Kalačakra) aukštoji žmoguje glūdančių
aukštesniųjų jėgų įvaldymo ir sujungimo su kosminėmis energijomis joga.
Minėtos kelionės metu Rerichas buvo nurodęs ir konkrečią vietą šiaurės vakarų Tibeto kalnyną
(tibetietiškai Čantang).vos perkopęs Dainuojančios Kriauklės kalnagūbrį (Dumburė), Rerichas iškart nurodo
savo palydovams, kad arti yra Himalajų Brolijos uždrausta sritis, nežinoma europiečiams. Įėjimas į ją,
saugomą pačios gamtos (nuodingais palei ją esančių geizerių ir ugnikalnių garais) draudžiamas
nepašvęstiesiems, o tiksliau nekviestiesiems, nes įeiti į Šambalą be pakvietimo jų valdovų šaukinio neįmanoma.
Vieno iš Rericho palydovų dienoraštyje randame:
... per pietus N.K. R. kalba apie Šambalos puikaus, iš visų pusių uždaro slėnio su subtropikų
augmenija, supamo šaltų ir tuščių dykumų, nusitęsiančių šimtus kvadratinių mylių ir kertamų neprieinamų
kalnų sistemų. Panašiomis sąlygomis yra ir Šiaurės Amerikos valstijų Nacionalinis parkas. Po gražios
Arizonos traukinys perbėga neišvaizdžią niūrią dykumą su pasigailėtina augmenija ir nuskurusiais krūmais.
Pagaliau paskutinis sustojimas, ir niekur nieko ypatinga. Po kelių šimtų žingsnių nuo stotelės baliustrada.
Prieikite, pažvelkite žemyn, ir prieš jus skardžio gilumoje slėnis, o jame visas grožis, visa saulės užlieto pietų peizažo prabanga.
1890-1910 m. Nikolajus Rerichas domėjosi senovės slavų ir skandinavų kultūra; tad jis jautė susidomėjimą ir
Lietuva. 1903 m. povestuvinės kelionės metu Rerichas kartu su žmona Jelena lankėsi Trakuose, Vilniuje, Kaune,
plaukė Nemunu, nutapė du etiudus bei minėjo pilis savo apybraižoje Po senovę. Keli Rericho paveikslų buvo
dedikuoti Lietuvai Baltojo Vyčio žirgai, Vaidilos, Perkūnas... Etiudai, atsiradę po kelionės Lietuvoje Perkūno
namai, Kauno bažnyčia, Pilies griuvėsiai ties Nemunu, Raudonės pilis, Gedimino pilies griuvėsiai ir kt.
Rerichų muziejus Maskvoje nuo 1997 m. buvo įsikūręs Lopuchinų viloje (17 a.); kaip Rutų muziejaus filialas. Jame buvo
apie 800 Rerichų (Nikolajaus ir Sviatoslavo) paveikslų. Po 2000 m. dėl vilos prasidėjo teisiniai tąsymaisi (kas nenorės
turėti tokią vietą Maskvos centre?!); 2017 m. pradžioje Rerichų centras išsikraustė iš Lopuchinų vilos, o 2018 m.
neteko teisės turėti ir Rerichų paveikslus. Gerai, kad Vartiklio redaktorius dar spėjo iki tol aplankyti muziejų
Rodanti kelią
Visi sutiks, kad žmonėms reikia dvasingumo. Vienas 20 a. dvasios šauklių buvo rusų dailininkas, keliautojas,
mąstytojas, rašytojas ir visuomenės veikėjas, ilgai gyvenęs ir antrojoje savo tėvynėje Indijoje miręs Nikolajus Rerichas.
Jo paveiksluose moteriai skirta viena garbingiausių vietų ir tai neatsitiktinai. Toji nuostata kilo iš kūrėjo
mąstysenos, filosofijos bei didelės pagarbos žmonai, bendražygei Jelenai Rerich. Ji buvo jo idėjų įkvėpėja,
patarėja, pirmoji kritikė bei nenuilstanti (nors ne itin stiprios sveikatos) jo ilgamečių ekspedicijų po Himalajus,
Tibetą ir Vidurinę Aziją palydovė. Todėl ir jo paveiksluose greta didingų mėlynų kalnų viršūnių dažnokai
išvystame moterį. Tai ne tik išorinio grožio, bet ir pasiaukojimo, meilės bei šviesos skleidimo įsikūnijimas. Ji
išlydi raitelį į žygį ar pavojų kupiną kelionę (Atmink), ištikimai laukia sugrįžtančiojo (Laukiančioji), jos rankos
nuplukdo pasroviui šviesias ugneles (Gango ugnys). Lengvai kopdama į kalnų viršūnes ji rodo kelią ir
sustojusi laukia sunkiai lipančio, įsikibusio į jos drabužių kraštą, vyriškio (Vedančioji). Pagaliau, didinga
moters figūra, lyg paminklas sustingusi ir praaugusi kalnus, laiko rankose neįkainojamų brangenybių dėžutę
(Pasaulio laikytoja). Abu pastarieji kūriniai skirti žmonai J. Rerich.
Paveiksle Gailestingumas nutapyta medžioklė. Tamsiaveidis medžiotojas šauna stirnaitę, kuri, ieškodama
išsigelbėjimo, prigludo prie sėdinčios, ilgu drabužiu apsivilkusios būtybės, ir šioji ją užstodama pridengia
ranka. Strėlė susmigo į ranką. Yra dar vienas nuostabus N. Rericho paveikslas. Aukštai ant uolos, virš
tyvuliuojančių vandenų liekna moters figūra laiko rankoj degantį žibintą. Ji tarsi švyturys, šviečiantis
gyvenimo jūroj ir rodantis tikrąjį kelią. Argi žodžiais galima nusakyti moters vietą ir jos paskirtį gyvenime?
Būti ne žaislu vyro rankose, ne smulkia vienadienių poreikių ir blizgučių rinkėja, o šviesti savo taurumu,
išmintimi, širdies šviesa štai tikrasis moters pašaukimas, ne sykį pabrėžtas N. Rericho paveiksluose. Jis rašė:
Moteris gali ir privalo pakreipti žmogaus vystymąsi evoliucijos kryptimi. Jos rankose gyvybė ir tuo pačiu būsimasis pasaulis, mūsų ateitis.
Už moters pažeminimą ir paniekinimą visais laikais žmonija sumokėdavo brangiai dvasiniais nuosmukiai's,
vidinės harmonijos praradimu bei kultūrų griuvėsiais, nes būdavo pažeistas pagrindinis kosminis dėsnis
dviejų pradų lygiateisiškumas. Tikroji kūryba nuo žmofaus iki meno šedevrų sukūrimo priklauso nuo abiejų
pradų sąlyčio, tačiau moteriai čia skirtas ypatingas vaidmuo. Nešiodama po širdimi ką tik užsimezgusią
gyvybę ne tik fizinių ląstelių sankaupą. Bet ir būsimo kūdikio dvasinį pasaulį, ji yra tarpininkė tarp dangaus
ir žemės. Per ją srūva kosminė energija ir brandina vaisių. Todėl ji privalėtų ne tik išnešioti, ne tik užauginti
mažąją būtybę, bet ir padėti atsiskleisti vaiko dvasios grožiui. Padėti žmogui tapti žmogumi. Pastarąjį
vaidmenį moteris gali atlikti ir nebūdama motina. Tai didysis moters fenomenas.
Savo laiškuose ir knygose N. Rerichas rašė apie ypatingą moters paskirtį mūsų epochoje, kurią jis vadino
moters epocha: Daug žinoma įvairių žygdarbių tarp moterų, bet dabar vietoj laužo moteriai skirta širdies
liepsna. Nepamirškim, kad kiekviename svarbiame pasiekime būtinas ir moteriškasis pradas, kaip pagrindas
ir esmė. Ne veltui jo sukurtoje Oriflamoje Taikos pakto vėliavą laiko iškėlusi Moteris. Šis paveikslas
tarsi sako: Žiūrėkit, moterys, tai jūsų rankose Tiesa, Meilė ir Grožis, jūsų vaikų ateitis. Nuo jūsų priklauso, ar
žmogus žemėje kurs tiesos ir gėrio pagrindus, ar sunaikins visus kultūros pasiekimus, o drauge ir save patį.
Kasdieniniu pavyzdžiu, darbu ir šviesą mylinčia širdimi prisidėkit prie rytdienos kūrimo!
Pabrėždamas didžiulę moters įtaką visoms gyvenimo sritims N. Rerichas rašė: Virš vyro darbų stovi
moteris. Ji veda, įkvepia, vadovauja ir rodo sintezės pavyzdį. Nuo mūsų planetos iki tolimųjų pasaulių ji suspės išausti šviesos sparnus.
Rericho pakto statutas
§1. Švietimo, meno ir mokslo įstaigos, meno ir mokslo misijos, personalas, tokių įstaigų ir misijų turtas ir kolekcijos
bus laikomos neutralūs ir kaip tokie kariaujančiųjų bus globojami ir gerbiami.
Aukščiau nurodytų įstaigų globa ir pagarba visose vietose bus vyriausios Aukštųjų Susitariančių Šalių valdžios
priklausomybėje, be jokio skirtumo dėl bet kurios atskiros įstaigos ar misijos valstybinio priklausomumo.
§2. Kiekviena iš Aukštųjų Susitariančių Šalių turi pristatyti į Nuolatinio Tarptautinio Tribunolo Hagoje Registratūrą, į
Tarptautinį Intelektualinės Kooperacijos Institutą Paryžiuje ar į Bendro Mokslo Visos Amerikos Sąjungos Departamentą
Vašingtone, pagal pasirinkimą sąrašą Įstaigų, Kolekcijų ir Misijų, viešų ir privačių, kurias pageidaujama pavesti
ypatingon, šia sutartimi tiekiamin, globon.
Tuo būdu Įstaigos, Kolekcijos ir Misijos gali iškelti skirtingą Vėliavą (baltame fone raudonas apskritimas su trim
taškais viduryje), kuri suteiks jiems globos ir pagarbos teisę iš kariaujančių valstybių ir visų Aukštųjų Susitariančių Šalių tautų pusės.
Nurodytos Įstaigos, Kolekcijos ir Misijos nustos naudojusios neutraliteto privilegijomis tais atsitikimais, jei jos bus panaudotos karo tikslams.
§3. Įvykus bet kuriam aktui prieš apsaugą ir pagarbą, teikiamą Meno ir Mokslo Įstaigoms, Kolekcijoms ir Misijoms,
kaip šioje sutartyje nustatyta, nukentėjusi Įstaiga, Kolekcija ar Misija turi teisę savo valstybei tarpininkaujant, apeliuoti į
Tarptautinę Įstaigą, kurioje buvo įregistruota. Toji Tarptautinė Įstaiga turi perduoti savo protestą visoms Aukščiausiojo
Susitarimo Šalims, kurios gali nutarti šiuo klausimu sušaukti Tarptautinį Teismo Tardomąjį Komitetą. Tokio Komiteto
sprendimai turi būti paskelbti. Detalesni nuostatai dėl minėtų Teismo Tardymo Komitetų sudėties ir funkcijų bus reguliuojami pagal specialų susitarimą.
§4. Aukštosios Susitariančios Šalys skelbia, kad jos yra pasiruošusios, atitinkamoms vidaus įstatymdavystės priemonėms padedant,
sustiprinti visose atitinkamose teritorijose priimtą Meno ir Mokslo Įstaigų, Kolekcijų ir Misijų apsaugą be tautinio ir svetimšališko skirtumo.
Šioji sutartis bus patvirtinta Aukštųjų Susitariančių Šalių pagal atitinkamus jų konstitucinius metodus.
Ratifikacijos dokumentai turi būti perduoti žinoti --------------------------------------
Šioji sutartis įsigalios, kai tik ji bus patvirtinta pagrindinių ją pasirašiusių kūrėjų daugumos.
Valstybės, kurios nėra šios Sutarties dalyviai-kūrėjai įgyja teisę jos laikytis, tik pranešę tam tikrai Valstybei.
Ši sutartis liudijama pastarojo Pakto parašais ir atitinkamų Įgaliotinių antspaudais.
Paktas dublikuojamas, vienas jo egzempliorius anglų, kitas prancūzų kalbomis, tačiau abudu turi vienodą galią.
Pasirašyta ................ mieste, .... metų ... mėn. ... d.
Istorija
1904 m. N.K. Rerichas apie meno ir mokslo turto apsaugą skaitė pranešimą Architektų draugijai;
1914 m. jis savo projektą pateikė Rusijos vyriausybei;
1929 m. grįžęs iš 5 m. trukusios ekspedicijos per Vidurinę Aziją Niujorke paskelbė Pakto principus;
1931 m. Briugėje (Belgija) įvyko pirmoji tarptautinė konferencija;
1933 m. Vašingtone trečiojoje tarptautinėje konferencijoje dalyvavo 36 šalys. Patvirtino Nuolatinį Pakto ir Taikos Vėliavos
Komitetą (garbės pirmininkai Elena Rerich ir N.K. Rerichas).
Papildomai skaitykite:
Azijos širdis
Dailė fiziko akimis
Dailininkai: Algis Lankelis
Astronomų užsipuolimas TSRS
Savamokslis dailininkas Henri Ruso
Menininko ir jo kūrinių klajonės
T. Ševčenkos Akloji su dukra
Virš-sąmonė ir mistinio proto kritika
Apie mistinio anarchizmo istoriją Rusijoje
Sadistiniai Hičkoko potraukiai blondinėms
Blavatskaja. Mirties ir Šėtono klausimu
Blavatskaja. Tolstojus: vienas iš nedaugelio
Arthuras Rimbaud. Pagedęs kraujas
Terra incognita ir Terra Fantastica
Gogolio pasaulis tarsi sapnas
Filmas iš jūros bangos sūkurio
Pora: fizikas ir aiškiaregys
Andy Warhol "Oksidacija"
Meru kalnas ir B. Tilakas
Hiperborėja Rusijoje
Gebura
Meno skiltis
Vartiklis