Mitologijos puslapis
Ar atsimenate Pasternaką: "Koks dabar tūkstantmetis kieme, mielieji?"
Galite prašokti įvadinius tekstus ir nagrinėti turinį
![]()
Žmonija prisimena ne tik savo "žvaigždžių valandas", bet ir svarbiausius jų veikėjus. Reikia tik pasidžiaugi, kad ji prisimena ne tik didžiuosius karvedžius bei valdovus, bet ir mąstytojus, poetus, dvasios mokytojus. Daug jų mirė nežinioje, tačiau vėliau, kažkokio kultūros vystymosi posūkio metu tapdavo būtinais - taip po pusšimčio metų buvo išaukštintas keistuolis ir pasišventėlis Kjerkogoras, po mirties pripažintas daugelio filosofijos krypčių pradininku. Kitiems pasisekė - jie pasirodydavo ir savo gyvenimu bei asmeniniu pavyzdžiu bei žodžiu veikė juos supančią aplinką, pritraukdavo tūkstančius pasekėjų, lipdė naują laikmečio įvaizdį. Jais buvo legendiniai pasaulinių religijų pradininkai ir, jei paimsime mums artimesnius laikus, Pranciškus Asizkis ir Martynas Liuteris.
Indijoje padėtis buvo paprastesnė ir aiškresnė. Kai pasaulis panirdavo nuodėmėje ir pernelyg nuklysdavo nuo "tikrojo kelio", aukščiausiasis dievas Šyva (arba Višnu) įsikūnydavo ir ateidavo į šį pasaulį, kad jame padarytų tvarką. Yra žinomos 10 pagrindinių Višnu avatarų, tarp kurių buvo ir Krišna, dalyvavęs Pandavų ir Kauravų mūšyje Kuru lauke (paaiškinimus žr. Bhagavatgitoje) kaip Ardžuna vežėjas ir mokytojas. Kai kas mano, kad jo įsikūnijimas buvo ankstyvųjų viduramžių filosofas Adi Šankara, įkūręs vedanta mokyklą.
Skaitykite puslapį apie kelią link Vedantos ir apie Advaita VedantaPasaulio sukūrimo mitai ir samprata
Bendros temos
Lietuva
Indija
Egiptas
Skandinavija
Babilonas
Kabala ir mistika
Graikija
Amerika
Biblija
Budizmas
NSO puslapis
Ką reikėtų išgelbėti iš degančio namo? Senovinį unikalų ir vienintelį rankraštį, slepiantį pranešimą, kaip išsaugoti visą žmoniją, - ar kelis tos pačios liepsnos apsiaustus vaikus? Padėtis labai tikroviška. Kaip galima rūpintis vien intelektualia veikla ieškant absoliučios tiesos ir gėrio, kai Žmonės šaukiasi duonos ir teisingumo? Kaip galima kontempliuoti, filosofuoti ar gilintis į religiją, kai pasaulis reikalauja sprendimų, darbo ir politinių žingsnių?
Ir priešingai, kaip galima agituoti už geresnį pasaulį ar revoliuciją, kai dauguma tetrokšta vidinės ramybės ir tikrų vertybių? Tai, kad tas liepsnojantis namas nėra vien mano privati nuosavybė, turi suprasti visi kaimynai visoje Žemėje.
Jei aš nesiruošiu gelbėti rankraščio, tai reiškia, kad mano intelektualinė veikla nebuvo rimtas užsiėmimas priešpastatant ją aukščiau visko, - net baimės pasirodyti nežmoniškam, - tada aš nepajėgus padėti žmonėms ir konkretesniais betarpiškais veiksmais. Ir atvirkščiai, jei aš gelbėsiu žmones, t.y. neišgirsiuvisos žmonijos dvasinio šauksmo aukoti jai viską, net save patį, tada aš nepajėgus išgelbėti rankraščio.
Jei aš nepasinersiu į savo laikmečio reikalus, jei neatversiu langų viso pasaulio vėjams, tai viskas, ką sugebėsiu sukurti savajame dramblio kaulo bokšte bus nevaisinga ir prakeikta. Bet jei aš neužtrenksiu durų ir langinių, kad galėčiau susikaupti darbui, tada nebūsiu pajėgus pasiūlyti ką nors vertinga savo kaimynams.
Ir dilema nėra rinktis: Vienuolyna ar Ovalųjį kabinetą, Tradiciją ar Progresą, Politiką ar Akademiją, Bažnyčią ar Valstybę, Teisę ar Tiesą. Be abejo, realybė nėra arba-arba: dvasia ar materija, kontempliacija ar veiksmas, rašytinis pranešimas ar gyva kalba, Rytai ar Vakarai, teorija ar praktika, žmogiška ar dieviška.
Čia yra įvadinis mitologijos puslapis su nuorodomis į visus kitus tekstus.
Galite prašokti turinį ir pirmiausia paskaityti įvadinį tekstą.Tekstai
Lietuva:
Lietuvių kosmologija
Pasaulio sukūrimas
Dievo vardas ir Tvanas (96.09.01)
Apie žodžio 'Dievas' reikšmę;
Apie senovės lietuvių tikėjimą;
Lietuvių senojo tikėjimo pradmenys (96.09.01);
Kai dar elniai iš dangaus krisdavo ( 97.03.08);
Apie Tris Karalius Lietuvoje (97.01.15),
Kas - čerauninkės, žolininkai ar raganos? ( 97.04.15),
Kryžiaus simbolis lietuvių poezijoje ( 97.10.20)
G. Beresnevičius. M. Strijkovskio Kronikos" lietuvių dievų sąrašas
G. Beresnevičius. Burtai ir tikėjimai Vilniaus krašte
Vaivorykštė: laumės juosta, smakas, straublys
Velnių muziejus Kaune
Kalėdos: Stebuklų metas
Vilkolakiai Viduramžiais
Papročių paskirtis
Skandinavai:
Dievų žemiškasis veidrodis
Skandinavų pasaulio sukūrimo mitas;
Kaip žuvo dievai ir žmonės?
Odinas nugali Vaftrudnyrą
Odinas ir Išmintis
Sniego karalienė (2012.03.20)
Kryžius ir Toro kūjis
Taranis, griausmavaldis (2006.09.22)
Babilonas:
Akado (Inanos) užkariavimai šumerų mituose (22.11.04)
Dingusių šumerų lentelių fragmentas (22.01.01)
Gilgamešo epas (10.12.28);
Enuma Eliš: pasaulio sukūrimas (Papildyta! 08.04.24);
Apipjaustymo ištakos
Misterijų ištakos (21.04.18)
Burtų ištakos
Stebėtojai: Dievo sūnūs
Kabala ir mistika:
O Aš atversiu jums pasaulį... (19.07.01)
Sefiros ir jų pasauliai kabaloje (16.09.02)
Merkaba Kabaloje
Mistinė kabala
Numerologija
Seksualumas kabalos požiūriu
Jakovas Frankas (09.05.23)
Kabalistinė alegorija ( 08.09.17);
Trumpas įvadas į Kabalos mokymą ( 01.01.11);
Gematrijos menas, hebrajų numerologija ( 01.01.01;
Kabala atsiradimas ( 97.06.23);
Kabalos šaknys ( 99.06.17);
Kabala ir Tantra; ( 98.07.12);
Sukūrimo knyga (Sefer Yetzirah) (Papildyta 96.12.10);
Pasaulio sukūrimas tarsi 'Didysis sprogimas' (Nauja! 97.07.20)
Didysis darbas ( 1998.10.17) Magija (96.12.10);
En-Sof ir Kabalos pasaulio sukūrimas. (97.01.15)
Ezotericizmo prigimtis ( 98.07.12);
Išrinktieji, Vidinis žmogus ir keturi
Graikija:
Atėnė Paladė išminties deivė
Pasaulio ir dievų sukūrimas (Nauja! 96.01.03);
Atėnės gimimas (96.09.01);
Plejadės ir Priapas (Papildyta!!! 97.12.21);
Deukalionas ir Pira (96.08.25).Amerika:
Baltieji bizonai
Apačiai: Aušros šokis
Kas yra Kogi gentis?
Šamanų ratu einant
Juodakojai ir Saulės šokis
Pasaulio tvėrimo mitai (Amerika) - 3 dalis
Popul Vuh - senovės majų šventoji knyga. Pasaulio sukūrimas;
Šiaurės Amerikos indėnų pasaulio sutvėrimo mitai (Nauja! 99.09.25);
Indėniškosios kultūros (inujitai) (Nauja! 99.10.31);
Strėlės, skrodžiusios Vakarus ( 98.07.20);
Žmonių aukojimas actekuose ( 98.03.20);
Majai: Saulės iniciacijos užrašai
Amerikiečių civilizacijos ištakų ieškant
Paslaptingos Naska linijos
Trys sukūrimo akmenys Angelai
Apsinuoginę kvakeriai
Lilita: bjaurumų motina
Žvejų dievai arba dievai-žuvys
Jėzaus kapas Kašmyre
Biblijos dievybės: Abadonas
Išsilaisvinti iš nuodėmės nusidedant?
Kas buvo Sodininkas?
Slėpiningieji Edeno sodai
Ištrūkę milžinai vėl bando gundyti?
Ar angelai turi valios laisvę?
Visos kitos nuorodos Biblijos tema perkeltos į atskirą Biblijos puslapį
Budizmas:
![]()
Kagju budizmas
Pasaulio širdis
Apie Tibeto mirusiųjų knygą
Budizmas ir nemirtingumas
Čuan-czi (ištraukos)
Daosizmas
Budizmas Šri Lankoje: Sariputta (Nauja! 07.10.30);
Budizmas Kinijoje (Nauja! 07.08.30);
Pasaulio stogas (Nauja! 07.05.24);
Azijos širdis ir Šambala (99.10.19);
Kas yra budizmas? (97.08.31);
Kas yra Šin budizmas? (97.08.31);
Kas tai - Baltasis Takas?
Slaptoji doktrina
Madhyamika - Vidurio Kelias
Tibeto 'Mirusiųjų knyga'
Apie Nepalo stupas
J.Ivanauskaitė: Tarp dviejų pasaulių
Saraha: Daina Marpai
Dao De Dzing - Edgaro Leichterio puslapyje
Miega užpustyti smėliu faraonų laikai, o toltekų ir majų kalendorius-stelas pasiglemžė žalioji selvos tamsa, - ir tik Himalajų švytuoklė vis dar skaičiuoja sekundes bei pusiau užmirštus beveik legendinius amžius.Ir čionai vis dar tebesimeldžiama dangui, nors jį jau vagoja reaktyviniai laineriai, palikdami baltas laumių juostas. Dar tebenešamos aukos Mėnuliui... Nuo Džomolungmos iki Anapurnos tebesklinda ne tik sidabriniai varpelių garsai, bet ir duslus būgnelių, pagamintų iš pačių garbingiausių žmonių kaukolių viršugalvių, tratėjimas.
Pasaulio sukūrimas Chaldėjų magai mokė, kad pradžioje buvo tik Apsu - okeanas ir Tiamatė - chaosas. Tebuvo migla ir vanduo. Po to Mardukas sukapojo Tiamatę dalimis, iš kurių sutvėrė pasaulį.
Ar ne virš tos miglos ir vandens skrajojo žydų Elohim'as, perskyręs vandenis ir iš jų sukūręs Dangų ir Žemę?
"Pradžioje Dangus (Nut) ir Žemė (Keb) plaukiojo glaudžiai susikibę pirmapradžiuose vandenyse (Nu). Tvėrimo dieną iš vandens pakilp naujas dievas Šu ir deivę Nut pakėlė taip aukštai, kad tik rankų ir kojų pirštais ji galėjo pasiekti žemę. Tai ir yra tie keturi stulpai laikantys žvaigždėmis nusietą dangaus skliautą - nuostabų deivės kūną." - taip pasaulio sukūrimą įsivaizdavo skustagalviai Nilo deltos žyniai.
O Hesiodas savojoj "Teogonijoj" giedojo:
"O sveikos, Dzeuso dukros, padainuokit geidžiamą dainą,
Pašlovinkit šventąją nemirtingųjų gentį, gyvenančią amžius,
Kuri iš žvaigždėto dangaus ir gilios nakties užgimė, -
Ir nuo Žemės, ir kuriuos sūrioji jūra girdė..."Senovės iranėnų Ahura-Mazda iš pirminės materijos sutvėrė šešis dievus, o tik po to dangų, saulę, ugnį ir vandenį.
Indija. Pirmiausia atsirado vandenys, kuriuos apvaisino dieviškoji sėkla. Juose išaugo Aukso Kiaušinis, savo spindesiu besivaržantis su saule. Kiaušinyje gimė ir metus išbuvo Praamžis Brahma. Minties galia jis perskėlė Kiaušinį, iš kurio sukūrė Dangų ir Žemę, o tarp jų orą.
Po to jis pats kūrė dievus ir amžiną auką, tris vedas, laiką, upes jūras ir kalnus, o taip pat žmones, gebančius kalbėti, kentėti, džiaugtis. Jis atskyrė dharmą nuo ne-dharmos (gėrį ir blogį) ir visą pasaulį padalino į priešingas būsenas: šviesą ir tamsą, karštį ir šaltį, džiaugsmą ir kančią.
Ir tik tada jis save perskėlė į vyrišką ir moterišką pradus.
Tarp dangaus ir apatinių vandenų, lyg plokščia lėkštė, plaukioja žemė, apskritimais padalinta į septynis žemynus - Džambu, Plakša, Šalmala, Kušča, Kraunča, Šaka ir Puškarė. Vienas nuo kito jie atskirti jūromis: sūraus vandens, cukranendrių sulčių, vyno, lydyto sviesto, rūgpienio, pieno ir gėlo vandens. Žemės viduryje stūkso Meru, apie kurį sukasi septynios planetos. Jo papėdėje ir yra Džambu, kurio vardas susijęs su medžiu, kuris, pagal "Višnu puraną" yra gausybės ragas visiems gyviams: "Šio medžio vaisiai didumo kaip drambliai. Kai sunokę jie nukrinta žemėn, teka sulčių upelis; žmonės geria iš jo ir lieka patenkinti ir sveiki".
Tvėrimas
Visų kūrimo aktų pradžia buvo mintis. Nieks nebūva, kuriama ar skelbiama prieš tai nepamąsčius. Taip yr mūsų kasdieniame gyvenime ir veikoje, gamyboje ar statyboje. Nieks neįgaus fizinės formos be išankstinės minties. Tad mintis - jėga, visų lygių kuriamoji galia. O visų Minčių pradžioje - Būtis, ir ją vadiname Dievu, - Pradžiapačiu.
Mintis - veiksmo priežastis. Tačiau pati mintis savyje - dar ne Sukūrimas. Mūsų tol išlieka vien "oro pilimis", kol nėra įkūnyti. Skulptoriui dar reikia molio, kad galėtų nulipdyti savąją viziją.
Tai bendras principas. Be formos ar materijos, Minties energija, iš Demiurgo sruvenanti į aplink tvyrančią Tuštumą, pasklistų erdvės tyruose. Grynai Minčiai reikia tvirto materijos pagrindo.
Okultiniai mokymai apie Pirmapradės Minties šaltinį (Būtį, mūsų vadinamą Dievu) renčia užtvarą. Šį Neįveikiamą Žiedą Kūrėjas panaudoja kaip veidrodį, Minties energiją atspindintį atgal prie jos šaltinio. Tai ir yra tas garsusis Brahmos Aukso kiaušinis.
Žiedo skersmuo yra toks, kad talpintų Kūrėjo Minties galią ir atspindėtų ją atgal pakankama jėga materijai tverti. Jis nėra pastovus, - pradžioje tebuvęs apie Dieviškąją Galvą, vėliau plečiasi didėjant galiai ir plečiantis sukurtai substancijai.
Turinys
Puslapio pradžia
Pasaulio sukūrimo mitai ir samprata (1998.08.07)
Bendros temos
Lietuva
Indija
Egiptas
Skandinavija
Babilonas
Kabala ir mistika
Graikija
Amerika
Biblija
Budizmas
NSO puslapis